Yleinen

Matkapäivä 12/90: Portland

Tehtiin
Voi, miten hieno päivä! Siirsimme nukkuvan lapsen myöhään eilen illalla suoraan rattaista hotellin isolle sängylle, jossa hän jatkoi unia puoli kuuteen saakka. Olimme aamiaisella ensimmäisten joukossa heti kello 6, ja kahdeksan jälkeen olimme jo kadulla aloittamassa pitkää kävelylenkkiä lastenmuseoon Washington Parkin läpi. Matkaa oli paperilla vain viisi kilometriä, mutta kun samalla mentiin 250 metriä ylös ja alas hieman kärsinyttä asfalttia, aamulenkistä tuli paikoin haastava. Olin kuitenkin tosi onnellinen, että olimme päättäneet kävellä, koska maisemat olivat huikeat ja reitillä oli hienoja taloja. Ohitimme myös Washington Parkin ruusutarhan, japanilaisen puutarhan ja hienon leikkipuiston, jossa tietenkin pysähdyimme. Leikkipuisto sijaitsi ison vaahteran alla ja vieressä oli piknik-katos sisävessoineen. Leikkipuistossa sattui olemaan toinenkin hollantia puhuva pikkulapsi. Poikkesimme matkalla myös ehkä hienoimpaan ruokakauppaan, jonka olen koskaan nähnyt. Olisin halunnut jäädä sinne vähintään pariksi tunniksi tutkimaan joka ikistä hyllyriviä ja tavaraa. Lastenmuseo (Portland Children’s Museum) taas osoittautui paratiisiksi kolmevuotiaalle. En tiedä edes, miten kuvailisin paikkaa – niin paljon tekemistä siellä oli. Lapsi touhusi itsensä väsyneeksi ja nukahti rattaisiin, kun lähdimme kahden maissa kohti hotellia, tällä kertaa ratikalla. (Washington Parkin eri kohteita saisi muuten myös kiertää ilmaisella pikkubussilla.) Poikkesimme kotimatkalla Pioneer Placen Apple-liikkeessä ja alkujaan japanilaisessa Muji-kaupassa. Oregonissa ei tarvitse maksaa liikevaihtoveroa, joten olin päättänyt ”säästää rahaa” ja ostaa itselleni uuden läppärin. Muji-kaupasta taas löysin ihan ohuita kyniä. Loppuillan vietimme hotellilla, koska koko sakin hermot alkoivat kiristyä aikaerorasituksen takia. Portlandhan on Bostoniin verrattuna kolme tuntia jäljessä. Taisin nukahtaa jo ennen kahdeksaa.

Syötiin
Hotellin mahtava aamiainen: lapselle paistettiin vohveleita, ja tarjolla oli kaikenlaisia herkkuja, tuoreita smoothieja, hedelmiä, bageleita ja ah, vaikka mitä! Lounasta lastenmuseon pikkuravintolassa ja illallista hotellin yhteydessä sijaitsevasta ravintolasta huoneeseen kannettuna. Kozy Barin epämääräisen makuista mutta kaunista kotitekoista jätskiä.

Sää
Aurinkoinen syysilma, 16 astetta, pari pientä tihkusadekuuroa.

Takaisku
Tilasin illalliseksi kanavoileivän ja sain kasan ranskalaisia ja makean pullamaisen sämpylän sisälle tungetun ison kanamöykyn. Yäk. Jäi syömättä, vaikka nälkä oli. Olisin yhtä hyvin voinut säästää yhden kanan elämän. Muistin taas, miksi olin aikoinaan ryhtynyt kasvissyöjäksi. Olen syönyt lihaa siitä saakka, kun halusin tulla raskaaksi, mutta taidan siirtyä piakkoin takaisin vegeheimoon.

Kohokohta
Koko Washington Park oli tosi hieno. Suosittelen ehdottomasti!

Omat tunnelmat
Tämä oli yksin matkan parhaita päiviä: ei suinkaan pelkkää harmoniaa, mutta monta hienoa hetkeä. Sanoin jopa miehelle, että voisin kuvitella asuvani Portlandissa, jos pitäisi asua Yhdysvalloissa. Kodittomien määrä tosin pistää silmään ja saa mietteliääksi – juttelimme siitä paljon tänään. Ulkosuomalaisena tiedän, että turistina vieraista kaupungeista saa helposti vähän harhaisen kuvan, mutta joissain kaupungeissa vain on erityisen mukava tunnelma.

Mitä lapselle kuuluu
Tänään lapsella oli paljon leikkiaikaa. Hän rakasti lastenmuseon lemmikkieläinsairaalaa. Siellä oli yksi seinä täynnä häkkejä, joissa hoitoa tarvitsevat pehmoeläimet odottelivat lääkäriä. Lapsi touhotti pehmoeläinkoirien kanssa minikokoinen lääkärintakki päällään. Hän tuli tosin surulliseksi siitä, että toiset lapset häiritsivät hänen tarkasti suunniteltua logistiikkaansa. Alahuuli meni rullalle ja suuret kyyneleet virtasivat. Hän kertoi suurista tunteistaan vielä illalla sängyssä. Jotenkin ymmärsin lasta, vaikka tietenkin selitin, miten lastenmuseon tavaroilla on tarkoitus leikkiä yhdessä. (Mutta ai kamala, jos joku tulisi samalla lailla sotkemaan minun omat projektini!)

Suurimmat menoerät
Pääsy lastenmuseoon $33
Lounas lastenmuseossa $30
Illallinen liian monta dollaria laatuun nähden

Blogissa mainitut paikat löytyvät hollanninsuomalaisen kartoista:
Portland (Oregon)
Provincetown (Massachusetts)
Boston (Massachusetts)

Olen parhaillaan kolmen kuukauden mittaisella lomamatkalla tuoreen aviomieheni ja 3v 9kk tyttäreni kanssa. Kirjoitan päiväkirjaa ja jaan sitä täällä aina kun ehdin nettiin. Päiväkirjassa on joka päivä samat osiot ja vähintään yksi kuva. Kirjoitan myös omista tunnelmistani, ilman sensuuria.

Tervetuloa seuraamaan meidän perheen matkaa! Jos haluat saada tiedon uusista postauksista suoraan sähköpostiisi, voit liittyä blogin sähköpostilistalle (linkki löytyy blogin etusivulta).

Matkaan ei liity kaupallista yhteistyötä.