matkustus,  perhe

Matkapäivä 68/90: Maui

Tehtiin
Aamulla emme olleet ihan varmoja, oliko meille aikuisille tulossa pieni flunssa, joten päätimme jättää suunnittelemamme pitkän automatkan väliin ja pysyä asunnon lähistöllä. Rannallekaan emme viitsineet lähteä, koska olimme eilen saaneet vähän liikaa aurinkoa. Rauhallisen aamun jälkeen kävimme kahvilla läheisessä kahvilassa ja pikkuostoksilla kivassa Honolua Surf Co. -vaatekaupassa. Iltapäivällä lähdimme kuokkimaan kymmenen minuutin ajomatkan päässä sijaitsevaan Grand Wailea Maui -hotelliin, joka oli kyllä todella grand. Meistä on viihdyttävää käydä tutustumassa hotelleihin, joissa meillä ei ole varaa yöpyä. Tässäkin valtavassa, Hilton-ketjuun kuuluvassa lomakeskuksessa oli monta eri uima-allasta, iso spa, kauppoja, ravintoloita ja jättikokoinen aulabaari. Alueelta löytyy tietenkin myös pieni kirkko, jossa voisi viettää trooppisia häitä. Sitten voisi ostaa matkamuistoksi tositosihauskan Just Maui’d -kyltin, joita täällä myydään joka paikassa. Joo ei. Joimme vähän virvoitusjuomia aulabaarissa ja kävelimme sitten allasalueen läpi jätskille hotellin kahvilaan. Matkalla totesin, että parin hotellivieraan kauneusleikkaus oli epäonnistunut pahanpäiväisesti. Luksuselämää oli mielenkiintoista ihmetellä, mutta olin tyytyväinen siihen, että saimme lopulta palata pohjoisempaan Kiheihin omaan vuokra-asuntoomme. Olimme käyneet myös hotellin viereisessä kauppakeskuksessa haistelemassa tunnelmaa. Siellä joulu levähti yhtäkkiä kasvoille; oli joulukoristeita, joulukuusi, joululauluja ja jättimäisiä joulutähti-istutuksia. Joulu ja tropiikki on minulle eksoottinen yhdistelmä, koska en ole koskaan elämässäni viettänyt joulua lämpimässä maassa. Löysin yhdestä sisustuskaupasta itselleni matkamuistoksi kuvitetun repäisykalenterin, jonka avulla voi oppia yhden havaijilaisen sanan päivässä. Lapsi jaksoi taas kävellä tosi pitkän matkan. Flunssaisesta olosta ei enää illalla ollut merkkiäkään, ja koska oli vihdoin perjantai, pääsimme heti lapsen nukahdettua katsomaan The Morning Show -sarjan uusimman jakson. Jee!

Syötiin
Hain itselleni lounasta lähikaupan salaattibuffasta: pari dolmaa, perunalohkoja, currytofua ja ruusukaaleja. Illalliseksi söimme Maui Thai Bistron noutocurrya. Nam!

Sää
Tavallinen mukava 30 astetta.

Takaisku
Minulla oli viime yönä (taas) vatsavaivoja, joiden takia heräsin pari kertaa. Luulen, että tarvitsisin lääkkeeksi utrechtilaisen lähileipomomme kokojyväleipää.

Kohokohta
Lapsi liihotteli hienostohotellin aulassa ja lauloi itse keksimiään lauluja. En tiedä, mitä muut ihmiset ajattelivat, mutta en välitäkään. Niin kauan kun lapsi uskaltaa pistää showksi ihmisten keskellä, aion nauttia täysillä.

Omat tunnelmat
Tämä oli kiva päivä.

Mitä lapselle kuuluu
Eilisen taistelut olivat unohtuneet, ja olimme tänään hyvää pataa. Aamulla herättyään lapsi viipyi kainalossani hetken ihan hiljaa, poski poskea vasten, läheisyyttä tankaten. Ne ovat ainakin minulle huippuhetkiä, varmaan lapsellekin. Kouluunmeno alkaa nyt soluttautua lapsen leikkeihin. Tänäänkin minulla oli hyvä tilaisuus käsitellä sitä hänen kanssaan; pehmolelu oli nimittäin menossa kouluun ja sitä jännitti. Illalla leikimme pitkän aikaa kahdella pienellä kumisella merenneidolla, jotka lapsi oli nimennyt Annaksi ja Elsaksi. Tänään pikkuista on kiinnostanut dinosaurusten kuoleminen sukupuuttoon ja askarruttanut se, olisiko mahdollista löytää jostain vielä yksi lentävä dinosaurus, jonka lapsi voisi ottaa kotieläimeksi. Hän antaisi sille nimeksi Gudi. Mies löysi asunnolta mittanauhan, ja mittasi lapsen, josta on näköjään matkan aikana tullut tasan metrin mittainen!

Suurimmat menoerät
Hotellin aulabaarin juomat $20
Thai-illallinen $55
Vaateostokset $44
Matkamuistot $30

Blogissa mainitut paikat löytyvät hollanninsuomalaisen kartoista:

Maui (Havaiji)
Big Island (Havaiji)
Kauai (Havaiji)
Seattle (Washington)
Portland (Oregon)
Provincetown (Massachusetts)
Boston (Massachusetts)

Olen parhaillaan kolmen kuukauden mittaisella lomamatkalla tuoreen aviomieheni ja 3v 11kk tyttäreni kanssa. Kirjoitan päiväkirjaa ja jaan sitä täällä aina kun ehdin nettiin. Päiväkirjassa on joka kerta samat osiot ja vähintään yksi kuva. Kirjoitan myös omista tunnelmistani, ilman sensuuria.

Tervetuloa seuraamaan meidän perheen matkaa! Jos haluat saada tiedon uusista postauksista suoraan sähköpostiisi, voit liittyä blogin sähköpostilistalle (linkki löytyy blogin etusivulta).

Matkaan ei liity kaupallista yhteistyötä.

Mun mies ja meidän jätski