Yleinen

Matkapäivä 16/90: Seattle

Tehtiin
Tänään vuorossa oli ensin kaikkien kamojen pakkaaminen ja siirtyminen hotellihuoneeseen, jonka ikkunan vierestä koliseva Seattlen monorail ei kulje. Onneksi saimme uuden huoneen seitsemännestä kerroksesta hotellin toiselta puolelta. Lähdimme tutkimaan Seattlen keskustaa. Aivan ensimmäiseksi ajoimme monoraililla hassun pikkumatkan ja kävelimme veden äärelle Pike Place Marketin markkinoille. Muistin markkinat edelliseltä Seattlen-reissultani 17 vuoden takaa. Ostin markkinoilta Seattle-paidan, jättiläismäisiä ruusukaaleja, parsakaalia ja pikkuporkkanoita. Kävelimme Miners Landingille (Pier 57), jossa lapsi sai ajaa karusellihevosen selässä peräti kolme kierrosta. Söimme lounasta ja jatkoimme kävelyä rantaa pitkin sillä aikaa kun lapsi otti päiväunet rattaissa. Ostimme lisää illallistarvikkeita Metropolitan Marketista Queen Anne -kaupunginosasta. Kokkasin nimittäin tänään illallisen hotellihuoneemme minikeittiössä, koska olin väsynyt ravintolaruokaan. Ruuanlaitto oli haastavaa, koska minulla oli käytettävissäni vain yksi pieni kattila ja yksi paistinpannu. Illallisen jälkeen lapsi ja mies lähtivät viereiseen leikkipuistoon, josta he saapuivat tuntia myöhemmin… ja säikäyttivät minut perinpohjaisesti. Lapsi itki hysteerisesti, koska oli tippunut (onneksi aika matalalta) kiipeilytelineeltä tasajalkaa oikealle jalalla eikä pystynyt enää kävelemään tai seisomaan jalan varassa. Loppuilta meni kipeää jalkaa ihmetellessä ja pikkuista lohduttaessa.

Syötiin
Lounasta Alaskan Sour Dough Bakeryssa (herkullista tomaattikeittoa!) ja illallista hotellihuoneessa. Tein meille oikein gourmet-aterian: tofua/nakkeja, riisiä, ruusukaaleja, parsakaalia ja maissia.

Sää
Aurinkoinen, noin 16 astetta, auringossa välillä jopa kuuma.

Takaisku
Lapsen kipeä jalka aiheutti valtavan huolen, vaikka kyseessä olikin ihan tyypillinen taaperotapaturma, joka voi sattua missä tahansa. Onneksi kipu ei ollut jatkuvaa. Päätimme tarkkailla tilannetta seuraavaan aamuun, koska lapsi nukahti ja koska illalla oli vaikea arvioida, oliko lapsen itku väsymyksestä vai kivusta vai molemmista johtuvaa.

Kohokohta
Pike Place Market oli ihana – rakastan käsityökojuja ja arvostan tuoretta, kauniisti esille asetettua ruokaa. Toinen ihana juttu olivat horisontissa siintävät valkohuippuiset vuoret. Ajatella, että seattlelaisilla on aina sellainen maisema!

Omat tunnelmat
Kaikki oli oikein hyvin siihen asti kunnes sain illalla syliini hysteerisesti itkevän kolmevuotiaan. Matkan jatkuminen huolestutti, ja toisaalta harmitti miehen puolesta, joka oli paikalla, mutta ei ehtinyt auttaa telineestä tipahtavaa lasta. Hänkään ei mitenkään voinut olettaa, että niin matalalta tippuessa voisi sattua noin kovasti. Olemme aina varovaisia, emmekä päästä lasta mielestämme vaarallisiin tai paljon isommille lapsille tarkoitettuihin kiipeilylaitteisiin. Tämä on juuri se dilemma: on annettava kiipeillä ja harjoitella tasapainoa ja etäisyyksien arvioimista, mutta joskus sattuu ja sitten harmittaa. Minä en henkilökohtaisesti yhtään nauti leikkipuistokeikoista, koska en kestä katsoa kiipeilyä.

Mitä lapselle kuuluu
Lapsella on muutama lempiasia, joista yksi on ehdottomasti karusellikyyti. Hän ei pelkää yhtään korkeammissakaan paikoissa, vaan nauttii sitä enemmän mitä hurjempi kyyti on. Oli iloinen yllätys, että satuimme löytämään karusellin. Illalla jalka oli kipeä. Surullinen lapsi ilmoitti, ettei koskaan enää aio kiivetä. (Aiomme viedä hänet kiipeämään uudelleen heti kun mahdollista.)

Suurimmat menoerät
Lounas ehkä noin $40
Ruokaostokset $60
Kolme karusellikyytiä $12

Blogissa mainitut paikat löytyvät hollanninsuomalaisen kartoista:
Seattle (Washington)
Portland (Oregon)
Provincetown (Massachusetts)
Boston (Massachusetts)

Olen parhaillaan kolmen kuukauden mittaisella lomamatkalla tuoreen aviomieheni ja 3v 9kk tyttäreni kanssa. Kirjoitan päiväkirjaa ja jaan sitä täällä aina kun ehdin nettiin. Päiväkirjassa on joka päivä samat osiot ja vähintään yksi kuva. Kirjoitan myös omista tunnelmistani, ilman sensuuria.

Tervetuloa seuraamaan meidän perheen matkaa! Jos haluat saada tiedon uusista postauksista suoraan sähköpostiisi, voit liittyä blogin sähköpostilistalle (linkki löytyy blogin etusivulta).

Matkaan ei liity kaupallista yhteistyötä.